Nie ma dnia, by ktoś nie powiadomił Policji o tym, że został oszukany za pośrednictwem Internetu. To najczęściej oszustwa przy zakupach różnych towarów i płacenia tak zwanym Blik-iem.
Oszuści podszywają się nawet pod pracowników banków. Oto kilka metod działania oszustów:
- Biorą zaliczki – towaru nie przysyłają - są osoby, które zamieszczają ogłoszenia o sprzedaży przeróżnych rzeczy. Gdy znajduje się klient, żądają wpłaty zaliczki. Potem kontakt się urywa, a towar nie przychodzi.
- Zakupy w sklepie internetowym - należy sprawdzić opinie o sklepie – jak przebiegały zakupy innych, czy ktoś zgłaszał jakieś nieprawidłowości. Należy pamiętać, że sklep internetowy jak każda inna firma musi posiadać adres i inne dane rejestracyjne takie jak numery NIP i REGON.
- Korzystanie z portali społecznościowych – należy podawać jak najmniej informacji o sobie, rodzinie, bliskich, znajomych, miejscu pracy. Nie wolno zamieszczać zdjęć, które mogą być podstawą szantażu lub mogą pomóc w uwiarygodnieniu podszywania się.
- Niespodziewana korespondencja i SMS-y – gdy otrzymujesz z nieznanych źródeł lub o dziwnej treści korespondencję lub SMS-y, których się nie spodziewasz, może to znaczyć, że Ty lub ktoś kto posiadał Twoje dane kontaktowe był nieostrożny i teraz ktoś inny usiłuje te dane wykorzystać w celu niezgodnym z prawem. Przeważnie chodzi o wyłudzenie kwoty pieniędzy lub pozyskanie danych wraz z numerem konta rachunku bankowego.
- Telefon od rzekomego pracownika banku – metoda sprawców polega na tym, że dzwonią do wytypowanych osób. Prowadzą rozmowę tak, by ta uwierzyła, że faktycznie to pracownik banku. Informują często, że oszczędności osoby są zagrożone. Rozmówca informuje, że ktoś z banku działa w grupie przestępczej i zaraz z kona znikną pieniądze. Poleca, aby wypłacić je szybko i przekazać na podane konto lub wskazanej osobie, a wtedy gotówka zostanie chroniona. Sam skontaktuj się ze swoim bankiem i sprawdź, czy faktycznie dzwonił do Ciebie ktoś z banku.